پرش به محتوا
خانه » بلاگ » دراکولا (خون آشام) و سینما

دراکولا (خون آشام) و سینما

  • از
فیلم‌ دراکولا

دراکولا به عنوان یک شخصیت افسانه‌ای، با وجود گذشت زمان، همچنان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین شخصیت‌های ادبی محسوب می‌شود. نویسنده ایرلندی، برام استوکر، در سال ۱۸۹۷ رمان خود را منتشر کرد که در آن به اسطوره‌های مردگان زنده، به خصوص شخصیت ولاد تپس یا دراکولا، که یک فرمانروای ترانسیلوانیایی در قرون وسطی بوده، پرداخت. این رمان به سرعت جذب توجه خوانندگان شد و به دلیل ترکیبی از ترس و جذابیت غم‌انگیز در شخصیت اصلی، یعنی کنت دراکولا که یک وامپیر خون‌آشام است، جایگاهی خاص در ادبیات جهانی به دست آورد.

 

معرفی فیلم‌هایی با موضوع دراکولا

بعد از انتشار رمان برام استوکر و جذب عموم به شخصیت دراکولا، فیلم‌نامه‌نویسان به دنبال ساخت فیلم‌های متعددی بر اساس این کتاب بودند. آنها توانستند از این شخصیت خون‌آشام با موضوعات مختلفی، از جمله خون‌آشامی و ماجراجویی‌های مربوط به دراکولا، فیلم‌های زیادی بسازند که در جهان سینما و هنر، طرفداران خود را دارند.

پرفروش‌ترین فیلم‌ها با موضوع خون آشام‌ عبارتند از:

دریاچه دراکولا

عشق در گاز اول

خانه فرانکنشتاین

خانه دراکولا

نوسفراتوی خون‌آشام

قوانین هیولا

گرگ و میش

مارتین

مصاحبه با خون آشام

دریاچه دراکولا (Lake of Dracula)

فیلم “دریاچه دراکولا” به کارگردانی میشیو یاماموتو، در سال ۱۹۷۱ منتشر شد و داستان دکتری را دنبال می‌کند که پس از قتل‌های مشکوک در کنار دریاچه، به تحقیق درباره وقایع می‌پردازد و به واقعیت خون‌آشامی‌ها پی می‌برد. این فیلم در ترکیبی از افسانه‌های ژاپنی و حس و حال گوتیک بریتانیایی تولید شده است، با نمایشی از مناظر طبیعی جزیره هانشو در ژاپن. با بازی هیچیو کیشیدا در نقش خون‌آشام، فیلم جذابیت خاصی به خود گرفته و در طی دهه‌ها مورد توجه علاقه‌مندان به سینمای ترس و فانتزی قرار گرفته است.

عشق در گاز اول (Love at First Bite)

فیلم “کُنت دراکولا”، کارگردانی استن دراگوتی، در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. این کمدی رمانتیک نوعی هجو به دراکولای معروف را ارائه می‌دهد، با بازی همیلتون در نقش دراکولا که به نیویورک مهاجرت می‌کند و با دختری به نام سیندی سوندهایم (سینت جیمز) آشنا می‌شود. داستان در پی ارتباط آنها و ماجراهایی که پیش می‌آید، پیش می‌رود و در نهایت دراکولا به عنوان شخصیتی دلباخته و شیفته عشق می‌شود.

عشق در گاز اول

 

خانه فرانکنشتاین (House of Frankenstein)

فیلم “خانه فرانکنشتاین، کارگردانی ارل کنتون و محصول سال ۱۹۴۴، داستانی از خلق وحشتناک فرانکنشتاین را با امتیاز IMDb ۶.۲ ارائه می‌دهد. در حالی که “خانه دراکولا” (House of Dracula) از همان کارگردان و محصول سال ۱۹۴۵ با امتیاز IMDb ۵.۷، نقش دراکولای شیفته نور خورشید را با بازی کارادین ارائه می‌دهد، که با کمک نیروهای مسخ‌کننده، به مواجهه با نور خورشید حساس است.

خانه فرانکنشتاین

 نوسفراتوی خون‌آشام (Nosferatu the Vampyre)

فیلم “نوسفراتوی خون‌آشام” به کارگردانی ورنر هرتزوگ، محصول سال ۱۹۷۹ است. هرتزوگ کینسکی را از عصبانی شدن قبل از فیلمبرداری منع کرد تا او هنگام فیلمبرداری عصبی‌تر باشد، که منجر به یکی از بهترین بازی‌های کینسکی شد. این فیلم یک بازسازی تازه و سبک‌پردازی‌شده از فیلم کلاسیک مورنائو است و به عنوان یکی از آثار تاثیرگذار در ژانر ترسناک شناخته می‌شود. “نوسفراتو” حتی صدمین سال اکران خود را جشن گرفته و همچنان به اندازه روز اول تاثیرگذار است.

 نوسفراتوی خون‌آشام

گرگ و میش (Twilight)

فیلم “گرگ‌ومیش” به کارگردانی کاترین هاردویک و نویسندگی استفانی میر، در سال ۲۰۰۸ اکران شد. با بازی کریستن استوارت، رابرت پتینسون، و تیلور لاتنر، این فیلم با امتیاز ۵.۲ از ۱۰ در IMDb، یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های خون‌آشامی جهان و کشورمان است. اولین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۸ اکران شد و پس از پنج قسمت در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. با بودجه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار، این مجموعه توانست فروش ۱.۸ میلیارد دلاری را تجربه کند و طرفداران زیادی جذب کند.

گرگ و میش

مصاحبه با خون آشام (Interview With the Vampire)

فیلم “مصاحبه با خون‌آشام” به کارگردانی نیل جوردن در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. این فیلم بر اساس رمان پرفروش آن رایس ساخته شده و برد پیت در نقش یک خون‌آشام که در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند، داستان زندگی‌اش را برای یک روزنامه‌نگار بازگو می‌کند. تام کروز در نقش لستات و کریستن دانست در نقش فرزند خوانده‌شان نقش‌آفرینی می‌کنند. این فیلم نگاهی فلسفی به سرنوشت و احساسات خون‌آشام‌ها دارد.

 

مارتین (Martin)

فیلم “مارتین” به کارگردانی جورج آ. رومرو در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. این فیلم درباره یک نوجوان با باورهای روان‌شناختی است که تصور می‌کند یک خون‌آشام است و برای به دست آوردن خون از سرنگ استفاده می‌کند. “مارتین” بیشتر به اختلالات روانی کاراکترش می‌پردازد تا به ترسناک بودن، و این باعث شده تا این فیلم پس از دهه‌ها همچنان منحصربه‌فرد باقی بماند. با بازی کریستین فارست و تام ساوینی، این فیلم از آثار خاص و متفاوت ژانر تخیلی به حساب می‌آید.

 

 

مارتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *