پرش به محتوا
خانه » بلاگ » کتاب رمز داوینچی اثر دن بروان

کتاب رمز داوینچی اثر دن بروان

  • از
کتاب رمز داوینچی اثر دن براون

کتاب رمز داوینچی اولین بار در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید. این کتاب توسط نویسنده آمریکایی دن بروان نوشته شده است. سپس بعد از انتشار آن فروش گسترده‌ای در کل جهان، صورت گرفت. همچنین در سال ۲۰۰۶ فیلم و بازی ویدیوی از این کتاب تولید شد. داستان این کتاب نزاع بین دیر صهیون و فرقه اپوس دئی را بیان می کند. این نزاع بر سر نظریه مشهور ازدواج حضرت مسیح با مریم مجدلیه و فرزند دار شدن آنها است. به همین دلیل در داستان زن رمز نگار و یک استاد نماد شناس وارد عمل می شوند. در ادامه سعی کردیم خلاصه و شخصیت های کتاب را برایتان بیان کنیم، با ما همراه باشید.

کتاب رمز داوینچی، تاریخچه و مخالفت های دینی

در سال ۲۰۰۳ فروش این کتاب به حدی بالا رفت که مجموعه هری پاتر را کنار زد‌. این کتاب با نام های مختلفی از جمله راز داوینچی و کد داوینچی چاپ شده است. کتاب رمز داوینچی به ۴۴ زبان ترجمه و چاپ شده است. محبوبیت این کتاب به جایی رسید که شرکت‌ های مسافرتی تورهای را برای بازدید از مکان‌های که در کتاب گفته شده، بر پا کرده‌ند.

شرکت راوینچیز مسابقاتی را راه اندازی کرد تا کاربران این کتاب، معماها و کدهای مخفی شده‌ را پیدا کنند. اما با موضوع جنجالی که کتاب بیان کرده بود، مخالفت های زیادی با این کتاب صورت گرفت. در این کتاب علیه کلیسای های کاتولیک، پاپ، واتیکان و مذهب اپوس دئی، برخواسته است. از همین رو گروه‌های مختلف مسیحی و اسلامی، مخالفت خود را نشان دادند.

کتاب رمز داوینچی، تاریخچه و مخالفت های دینی

چاپ و ترجمه در ایران

این کتاب قسمت دوم از سه گانه بروان است. که قسمت اول آن با نام فرشتگان و شیاطین در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسید. قسمت سوم این مجموعه با نام نماد گمشده در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید. در ایران فروش این کتاب بسیار موفق بوده است. اما با اعتراض روحانیون مسیحی در ایران، این کتاب را ممنوع اعلام کردند.

خلاصه کوتاهی از کتاب

داستان کتاب رمز داوینچی حول تئوری خاصی که درباره دین مسیحیت وجود دارد، می چرخد‌. کتاب های اصلی که به عنوان منبع این کتاب استفاده شده، جام مقدس و خون مقدس است. برخی تاریخ دانان با تئوری های گفته شده موافق هستند. طبق این تئوری حضرت مسیح با مریم مجدلیه ازدواج و صاحب فرزند شده است. کلیسای کاتولیک و واتیکان با دانستن این موضوع قصد پنهان کردن آن را دارند. همچنین جام مقدس را به عنوان یک شی نمی دانند، بلکه آن را رحم مریم مجدلیه می دانند.

واتیکان به اسقف آرینگاروسا که رهبر فرقه اپوس دئی است، می گوید که دیگر قصد ندارد از این فرقه طرفداری کند. همچنین ۲۰ میلیون یورو اهدای این فرقه را پس می دهد. فردی به نام استاد که قصد خراب کردن چهره کلیسای واتیکان را دارد، پیشنهاد می دهد که به ازای ۲۰ میلیون یورو جام مقدس گمشده را به او بدهد. تا بتواند با استفاده از آن فرقه اپوس دئی را محبوب کند. اما کلیسای واتیکان درخواست او را رد کردند. استاد با استفاده از دیر صهیون که یکی از مخالفان کلیسای واتیکان بود، قصد به دست آوردن جام مقدس را داشت.

استاد اعظم دیر صهیون که رئیس موزه لوور فرانسه بود، جام را به نوه خود داد تا از آن محافظت کند. سوفی نوه واقعی‌اش نبود. در ادامه داستان سوفی از دانشمند آمریکایی به نام رابرت لنگدان که یک نمادشناس مذهبی است کمک می خواهد. رابرت و سوفی در ادامه راه، تاریخ دان انگلیسی به نام تیبنیگ را ملاقات می کنند. مشخص می شود این تاریخ دان همان استاد تقلبی است که قصد دزدین جام را دارد.

شخصیت های داستان کتاب رمز داوینچی

ژاک سونیر رئیس موزه لوور است. یکی از مشهورترین فردی که درباره ایزدبانو تحقیق می کند و نمادهای زیادی را از او می شناسد. تعداد زیادی از مجسمه و نماد های الهی را جمع آوری کرده است. استاد اعظم دیر صهیون است و جزو ۴ فرد مهمی است که از اسرار مهم درباره ازدواج حضرت مسیح، خبر دارد.

پروفسور رابرت لنگدان استاد نماد شناس مذهبی در دانشگاه هاروارد است‌. او برای سخنرانی درمورد نمادهای کفر آمیز در کلیساها به پاریس دعوت می شود‌. رابرت به قتل ژاک سونیر متهم می شود و از دست پلیس فرانسه فراری می شود. همچنین به راز مرگ سونیر و مکان مخفی اسناد دست پیدا می کند.

پژو فاس رئیس پلیس بدخلق و مخفی پاریس است. او تنومند و چهار شانه است. بسیار بی رحم و با حضور زنان در اداره پلیس مخالف است. زیر دستانش او را گاو نر می دانند.

سوفی نوو کارآگاه متخصص رمز شناسی است که در ایستگاه پلیس پارس کار می کند. او بسیار باهوش و تیز بین است. او به عنوان نوه ژاک سونیر شناخته می شود. بعدها معلوم می شود او به عنوان نوادگان عیسی مسیح و مریم مجدلیه است.

لی تیبنیگ پژوهشگر و نماد شناسی است که چای لیمو می نوشد. او در طول عمرش به دنبال حقایق جام مقدس بوده است. که بعدها مشخص می شود که همان اسقف فرقه اپوس دئی است.

کلام پایانی

دن براون در کتاب رمز داوینچی دست بر روی باورهای مسیحیت و مذهب های گذشته قرار داده است. او همچنین باورهای مسیحی را به چالش می کشد‌. جای سوال می ماند که چرا مجموعه خود را به داوینچی ربط داده است؟ زیرا آثار او پر از رمزهای است که کشف نشده است. همچنین این موضوع را بیان می کنند که داوینچی همجنسگرا بود است. در دیمونومی ما سعی کردیم معرف ترین کتاب جهان را به شما معرفی کنیم. از همراهی شما تا آخر این مقاله ممنونیم.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *