پرش به محتوا
خانه » بلاگ » بلادونای غم و اندوه؛ Belladonna of sadness

بلادونای غم و اندوه؛ Belladonna of sadness

بلادونای غم و اندوه داستان زنی تنهاست که مورد تجاوز قرار می گیرد، طرد می شود، روحش تکه تکه شده و سرزنش می شود. زنی که به آرامی نفرت و کینه در دلش در جای می گیرد و مانند گل بلادونای کشنده تصمیم به انتقام می گیرد و طاعون را بر سر روستا آوارد می کند.

Belladonna of sadness

انیمه Belladonna of sadness ، به کارگردانی ایچی یاماتوتو و محصول سال 1977 می باشد. این انیمه شگفت انگیز نقش ایچی یاماتوتو را به عنوان یک فیلمساز خیال پرداز تایید کرد. صداپیشه اصلی این انیمه تاتسویا ناکادای، یکی از برجسته ترین بازیگران ژاپنی می باشد؛ که با توجه به صدای رسا و خارق العاده و توانایی ابراز دیالوگ ها با هیجان و خشمی غیز قابل وصف، به نظر می آید بهترین انتخاب برای این انیمه بوده باشد.

ژان و ژانه

انیمه در مورد ژان و ژانه زوج جوانی است که به تازگی ازدواج کرده اند. هنوز مدت زیادی از ازدواج آن ها نگذشته که عروس جوان، ژانه، توسط درباریان به جای بدهی همسرش غصب شده و مورد تجاوز قرار می گیرد.
این آغاز زندگی غمبار این دو جوان است و هیچگاه به سعادت نمی رسند. ژانه که روحش از این تجاوز آسیب دیده و از طرف همسرش ژان هم طرد شده؛ از همان شب نخستین شروع به دیدن ارواحی می کند و مورد توجه شیطان قرار می گیرد.
در تمام مدت، شاهد تجاوز های مکرر به ژانه هستیم که اکنون از سمت تمامی اهالی روستا طرد شده و به عنوان زنی فاحشه و همنشین شیطان شناخته می شود. روح او در حال متلاشی شدن است و با این وجود در برابر شیطان مقاومت می کند. و هرچند مکررا مورد تجاوز شیطان قرار می گیرد اما از تقدیم روحش به او سرباز می زند و می گوید تو می توانی جسم من را داشته باشی اما روحم را هرگز، روح من متعلق به خداست.
با گذشت زمان و تنها ماندن ژانه، خشم و کینه او از اهالی روستا شدت می گیرد. کسانی که به ناحق او را سرزنش می کنند و حالا دیگر او را جادوگر می پندارند و از او دوری می کنند. این خشم و کینه ژانه را وادار می کند تا روحش را تقدیم شیطان کند و در عوض از او نیرویی می خواهد برای انتقام گرفتن از اهالی روستا، و طاعون را بر سر آنان آوار می کند. ژانه با استفاده از جادوی تاریک و قدرت های اهریمنی می خواهد انتقام خود را از متجاوزانش بگیرد. عنوان فیلم هم به همین انتقام اشاره دارد، زانه مانند گل بلادونا کشنده می شود؛ شب بوی کشنده.

تجاوز جنسی به زنان و سرزنش قربانی

بلادونای غم و اندوه، آسیبی که بازماندگان زن از خشونت جنسی تحمل می کنند را به تصویر می کشد. این انیمه در راه نشان دادن نهایت این رنج و اندوه، از هیچ صحنه تراژیک و خشونت باری فروگذار نمی کند.
این انیمه با نقاشی های دلفریب و آبرنگی خود، با وقایع تراژیک، با صحنه های به شدت اروتیک و موسیقی اندوه بارش، رنجی که این زنان از تجاوز و بیشتر از آن از طرد شدن بعد از آن می کشند را به خوبی نمایش می دهد.
زنانی که مورد بدترین تجاوز ها قرار می گیرند، روح و جسمشان به تصاحب در می آید، روانشان تکه تکه می شود؛ و باز هم سرزنش می شوند.

ارجاعات تاریخی انیمه

با اشارات آشکار به ژان دارک، انقلاب فرانسه، طاعون خیارکی و دیگر دوره‌های مهم تاریخی، بلادونای غم و اندوه به عنوان گزارشی از تراژدی‌های تاریخی گذشته و به طور خاص، رفتار با زنان در این دوران ظاهر می‌شود. نقاشی‌های آبرنگی پر نقش و نگار همراه با دغدغه‌ی موضوع آزادی و توانمندسازی زنان، بلادونای غم و اندوه را به عنوان یک محصول معتبر و انقلابی از زمان خود معرفی می‌کند.

1 دیدگاه دربارهٔ «بلادونای غم و اندوه؛ Belladonna of sadness»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *