پرش به محتوا
خانه » بلاگ » تاریخچه و ریشه ی خون آشام ها

تاریخچه و ریشه ی خون آشام ها

  • از

وقتی به خون آشام ها فکر میکنیم در ذهن ما موجودات خون‌خوار با دندان های نیش پدیدار میشوند اما ایا اینها تمام هویت این موجودات است؟

ومپایر ها چه کسانی هستند؟

خون آشام ها یا همان ومپایر ها موجودات افسانه ای شیطانی هستند که شب ها در جهان پرسه می زنند و به دنبال افرادی می گردند که از خون آنها تغذیه می کنند. آنها ممکن است شناخته شده ترین هیولاهای کلاسیک در بین همه باشند. اکثر مردم ومپایر ها را با کنت دراکولا، موضوع افسانه ای و خونخوار رمان حماسی برام استوکر “دراکولا” که در سال 1897 منتشر شد، مرتبط می دانند. اما تاریخچه ی ومپایر ها مدت ها قبل از تولد استوکر آغاز شد.

ولَد؛ شخصی که افراد را به چوب می اویخت

گمان می‌رود که برام استوکر، کنت دراکولا را به افتخار ولد دراکول، که به نام ولد دمنده نیز شناخته می‌شود، نامگذاری کرده است. ولد دراکول در ترانسیلوانیا، رومانی به دنیا آمد. او از 1456 تا 1462 بر والاچیا، رومانی، حکومت کرد. برخی از مورخان او را به عنوان حاکمی عادل و در عین حال بی‌رحمانه توصیف می‌کنند که شجاعانه با امپراتوری عثمانی مبارزه کرد. او نام مستعار خود را به این دلیل به دست آورد که روش مورد علاقه اش برای کشتن دشمنانش این بود که آنها را بر روی چوبی می اویخت.

طبق افسانه ها، ولد دراکول از خوردن غذا در میان قربانیان در حال مرگ خود لذت می برد و نان خود را در خون آنها فرو می کرد. این که آیا آن داستان های وحشتناک درست هستند یا خیر، معلوم نیست. بسیاری از مردم بر این باورند که این داستان ها تخیل استوکر را برانگیخت تا کنت دراکولا را بسازد که او نیز اهل ترانسیلوانیا بود، خون قربانی خود را مکید و می توانست با راندن یک چوب در قلبش کشته شود. اما به گفته الیزابت میلر، کارشناس دراکولا، استوکر زندگی کنت دراکولا را بر اساس ولد دراکول بنا نکرده است. با این وجود، شباهت های این دو بسیار جالب است.

ایا ومپایر ها واقعا وجود دارند؟

خرافات راجع به ومپایر ها در قرون وسطی رشد کرد، به ویژه زمانی که طاعون کل شهرها را نابود کرد. این بیماری اغلب ضایعات دهانی خونریزی‌دهنده را بر روی قربانیان خود به جای می‌گذاشت که برای افراد بی‌ سواد مطمئنن نشانه ای از ومپایری بود. به کسی که دارای یک بیماری جسمی یا مریضی احساسی بود، برچسب ومپایر زده میشد. بسیاری از محققان به پورفیری، یک اختلال خونی که می‌تواند باعث ایجاد تاول‌های شدید روی پوستی شود که در معرض نور خورشید است، اشاره کرده‌اند به‌عنوان بیماری که ممکن است با افسانه ومپایرها مرتبط باشد. برخی از علائم پورفیری را می توان با مصرف خون به طور موقت تسکین داد.

بیماری های دیگری که برای ترویج افسانه ومپایر ها مقصر شناخته می شوند عبارتند از هاری یا گواتر. زمانی که فردی که مشکوک به ومپایر بودن بود، میمرد، بدن اون اغلب برای جستجوی نشانه هایی از‌ ومپایری از بین می رفت. در برخی موارد، چوبی در قلب جسد فرو می‌رفت تا مطمئن شود که مرده باقی می‌ماند. گزارش های دیگر سر بریدن و سوزاندن اجساد افراد مشکوک به ومپایر بودن را تا قرن نوزدهم توصیف می کنند.

ومپایر ها در فرهنگ پاپ و دنیای مدرن

برای سالیان سال، ومپایر ها نمادی از عشق بیرون از چارچوب و افراد سرکش بوده است. و از آنجا که هر نسل جدید به یک سرکش و یاغی نیاز دارد، نسل های زیادی از ومپایر ها وجود داشته است. در دهه 1960 یک نمایش تلویزیونی به نام «Dark Shadows» وجود داشت که بارناباس کالینز، اولین ومپایر را به ما هدیه داد. سپس لستات جذاب از “Interview with the Vampire” و “Tortured Angel” از بافی، قاتل ومپایر بود.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *