پرش به محتوا
خانه » بلاگ » تاریخچه ی گاث؛ گاث از کجا شکل گرفت؟

تاریخچه ی گاث؛ گاث از کجا شکل گرفت؟

  • از

گاث از کجا به وجود امد و چطور بین مردم رواج پیدا کرد؟ ایا هر کلیشه ای راجع به مردم گاث که میگند انها فقط مشکی میپوشند و افسرده هستند، درست است؟

گاث

یک ساب کالچر که شامل نوجوانان و جوانان بود در دهه 1980 ظهور کرد. این گروه ژانر خاصی از موسیقی، فشن و ظاهر را پذیرفت که با مضامین هنر و ادبیات گاثیک از اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 سازگار بود. این ساب کالچر اصطلاحات «گاثیک» یا «گاث» را برای توصیف خود به کار برد.

ساب کالچر گاث چیست؟

هنگام پاسخ به این سؤال که ساب کالچر گاث چیست، درست است که آن را به عنوان گروهی توضیح دهیم که مردم از طریق ایدئولوژی ها، ارزش ها و علایق خاص خود را به آن ها می شناسند. افرادی که به عنوان گاث شناخته می شوند اغلب در موسیقی و فشن سلیقه مشترکی دارند و از اینکه خود را متفاوت از فرهنگ اصلی و جا‌ افتاده نشان می دهند، افتخار می کنند. تعدادی کلیشه منفی در مورد مردم گاث وجود دارد. مانند بسیاری از کلیشه ها، آنها فرضیاتی هستند که اغلب نادرست هستند.

فرهنگ گاث چه زمانی شروع شد؟

ساب کالچر گاث به انگلستان در اوایل دهه 1980 برمی گردد، زمانی که به ژانر خاصی از موسیقی متصل بود. این ژانر موسیقی از پانک راک تکامل یافته و شامل راک گاثیک، دث راک و موج سرد است. طرفداران این موسیقی خود را افرادی ضدفرهنگ می‌دانستند که ایدئولوژی و ارزش‌هایشان با آزاداندیشی و آزادی بیان سازگار است. از طریق این برداشت مشترک، آنها خود را گاث معرفی کردند و ساب کالچر را ایجاد کردند که در سراسر جهان گسترش یافت.

برخی از محققان می گویند که جنبش گاثیک در پاسخ به مد شیک و درخشان مرتبط با دیسکو، همانطور که در دهه 1970 رایج شد، به وجود آمد. نمایشی تاریک تر، آرام تر، و تا حدی سرکش تر از همه آنچه که با دهه قبل مرتبط بود ارزش داشت. ولخرجی، زیاده‌روی و سرزندگی که دهه 1980 را تعریف می‌کند، ساب کالچر گاثیک را از فرهنگ اصلی متمایز می‌کند. ساب کالچر گاث هنوز در سال 2023 وجود دارد و نه تنها قابل مشاهده است بلکه تأثیرگذار نیز باقی مانده است. همچنان آرتیست هایی وجود دارند که با افتخار خود را گاث می دانند، اما طراحان لباس، هنرمندان و بازیگرانی نیز وجود دارند که اعلام می کنند با ساب کالچر گاث هم ذات پنداری می کنند.

مردم گاث

امروزه کلیشه‌های زیادی درباره مردم گاث وجود دارد. برخی می گویند مردم گاث درونگرا هستند و همه چی را در درون خود نگه میدارند و برخی دیگر می گویند مردم گوت افسرده و علاقه مند به مرگ هستند. مردم گاث ممکن است با هر یک از این توصیفات مطابقت داشته باشند، اما همچنین ممکن است اجتماعی، شاد، خلاق، روشنفکر، خوش بین و انبوهی از ویژگی های دیگر باشند. کلیشه سازی مردم گاث (یا هر گروهی) کاری غیر مسئولانه است.

مردم گاث می توانند به اندازه هر ساب کالچر دیگری از مردم، خاص باشند. از نظر تاریخی، کلمه “گاثیک” به اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 برمی گردد و برای توصیف سبکی از هنر و ادبیات مطابق با عناصر رمانتیسم، قرون وسطی، و سبک های هنری ادواردیایی و ویکتوریایی استفاده می شد. موضوعات رایج در هنر و ادبیات شامل غم و اندوه، نارضایتی و مرگ با تمرکز بر احساسات مردم و تخیلات آنها، از جمله وجود تاریک و پیشگویانه ماوراء طبیعی بود.

موسیقی گاث

موسیقی گاث بخش مهمی از ساب کالچر گاث است و حتی برخی استدلال می کنند که این موسیقی ساب کالچر گاث را به وجود آورده است. اهنگ “Bela Lugosi’s Dead” که توسط بائوهوس(Bauhaus) در سال 1979 در انگلستان تولید شد، گفته می شود که جرقه ای برای پیدایش ساب کالچر گاث بوده است. دیگر آهنگ‌های برجسته مرتبط با آغاز ساب کالچر گاثیک عبارتند از: The Ubiquitous Mr. Lovegrove, Passion of Lovers, and Spirit و….

گفته میشود سوزی سو خواننده ی بند سوزی اند د بَنشیز(Siouxsie and the Banshees) اولین کسی بود که برای توصیف کردن موسیقی خود از اصطلاح گاث استفاده کرد. این کار سوزی باعث رایج شدن اصطلاح در انگلستان، جایی که گروه منشا گرفت، شد و محبوبیت این اصطلاح در رسانه های موسیقی انگلیسی گسترش یافت. ساب کالچر گاث هنوز در حال رشد است و ارتباط با موسیقی همچنان قوی است.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *