پرش به محتوا
خانه » بلاگ » جان کارپنتر (استاد سینماى وحشت)

جان کارپنتر (استاد سینماى وحشت)

  • از

جان هاوارد کارپنتر (John howaard carpenter) ١۶ ژانویه ١٩۴٨ در روستاى کارتج،نیویورک به دنیا امد.او گارگردان،فیلم نامه نویس،تهیه کننده و تدوین گر سرشناس هالیوود است که در ژانر وحشت فعالیت میکند.از کارپنتر به عنوان استاد سینماى وحشت یاد مى کنند.

زندگى کارپنتر

پدر جان موسیقى دان بود و او از همان کودکى این هنر را از پدرش آموخت.کارپنتر در جوانى و قبل از تبدیل شدن به یک فیلم ساز ،به فیلم هاى وسترن و فیلم هاى علمى تخیلى دهه ١٩۵٠ علاقه ى بسیارى داشت.تأثیر فیلم هاى وسترن را در بیشتر فیلم هایى که ساخته به خوبى میتوان دید.کارپنتر در اوایل دهه ١٩۶٠ وارد مدرسه ى فیلم سازى دانشگاه کالیفرنیا شد و چهارده سال بعد اولین فیلم بلندش را ساخت.کارپنتر در سال ١٩٧٩ با آدرین باربیایو (بازیگر) ازدواج کرد. ولى این ازدواج تا سال ١٩٨۴ دوام یافت.جان کارپنتر در سال ١٩٩٠ با سندى کینگ ازدواج کرد که تا به امروز دوام یافته است.

فعالیت هنرى

در سال١٩٧۴ ،در حالیکه همچنان دانشجو بود اولین فیلم تخیلى اش به نام (ستاره تاریک) ساخت که سرشار از ایده و نو اورى بود و حرف هاى بسیارى براى گفتن داشت.کارپنتر در سال ١٩٧۶ اولین فیلم حرفه اى اش حمله به کلانترى ١٣را ساخت که به نوعى بازسازى (ریو براوو) ساخته ى هاروارد هاکس به حساب مى امد.

فیلم بعدى اش هالووین بود که تا به امروز موفق ترین فیلم او به حساب مى اید و داستان درباره (مایکل میرز ) مى باشد،مردى که از لحاظ روحى با مشکلاتى دست و پنجه نرم میکند،و حالا از آسایشگاه خود فرار کرده است.مایکل ١۵سال پس از به قتل رساندن خواهرش به شهر محل زندگیش بازمى گردد،جایی که یک پرستار جوان و دوست او را زیر نظر دارد.این فیلم حدود ٧٠میلیون دلار فروش داشته و کارپنتر را تبدیل به یک فیلمساز ژانر وحشت کرد.هالووین یکى از تأثیرگذارترین فیلم هاى تاریخ سینماى آمریکابه حساب مى آید و نام کارپنتر را بر سر زبان ها انداخت.در اواخر دهه هفتاد فیلم الویس را ساخت که این فیلم درباره ى زندگى الویس پریسلى بود.

دهه ٨٠

او در سال ١٩٨٠ فیلم مه را ساخت.داستان این فیلم ترسناک ، درباره اهالى شهر کوچکى بود که اعمال کثیفشان ،باعث به وجود آمدن موجودات فرا طبیعى مى شد.بعد از آن فرار از نیویورک را بازى کرد.کارپنتر در سال ١٩٨٢ فیلم ترسناک علمى تخیلى موجود را با بازى کرت راسل در نقش اول ساخت.فیلم موجود درباره ى نبرد اعضاى یک ایستگاه فضایى با موجودات بیگانه است.

دهه ٩٠

جان فیلمى به نام (کام جنون) را ساخت که از برترین اثار وحشت او است.دهکده نفرین شدگان ،فرار از لس انجلس،و خون اشامان از فیلم هاى دیگر اوست.

کارپنتر در سال ٢٠٠١ فیلم ارواح مریخ را ساخت. و به دلیل عدم پشتیبانى،فیلم سازى را کنار گذاشت.در سال ٢٠١٠ فیلم مستقل نگهبان را کارگردانى کرد که فیلم موفق در ژانر وحشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *