پرش به محتوا
خانه » بلاگ » صداهایی از مخلوقات اسطوره ای که هرگز شنیده نشد!

صداهایی از مخلوقات اسطوره ای که هرگز شنیده نشد!

  • از

موجودات افسانه ای چیست؟

موجودات افسانه ای حیوانات / موجودات / دورگه های ماوراء طبیعی هستند که در زندگی واقعی وجود ندارند. موجودات افسانه ای از اساطیر، داستان ها و فولکلور باستانی سرچشمه می گیرند و اغلب در کتاب ها، تلویزیون، فیلم ها و بازی ها وجود دارند. در ارتباط با اسطوره و افسانه، موجودات افسانه ای اغلب دارای اهمیت استعاری، توانایی های ماوراء طبیعی و ویژگی های منحصر به فرد هستند.یک موجود عرفانی، افسانه ای یا افسانه ای موجودی است از اساطیر یا فولکلور (که در ادبیات تاریخی اغلب به عنوان “موجودات افسانه ای” شناخته می شود). نمونه‌هایی از موجودات افسانه‌ای را می‌توان در حیاط‌های قرون وسطایی یافت. بسیاری از موجودات افسانه‌ای دارای قدرت‌های فراطبیعی هستند (برخی خوب، برخی شر)، قدرت‌هایی که حتی در دوران معاصر نیز هیچ توضیح فیزیکی ندارند. در این موارد موجودات در اندیشه دینی شباهت بیشتری به موجودات روحانی مانند فرشتگان دارند. غالباً موجودات افسانه ای نماد رذایل یا فضیلت ها یا قدرت خیر یا شر بودند. در بسیاری از موارد، وجود واقعی آنها در درجه دوم اخلاقیات داستانی بود که در آن حضور داشتند.

موجودات افسانه ای اغلب در هرالدریک و دکوراسیون معماری گنجانده شده اند. این به ویژه در مورد کسانی که نماد قدرت بزرگ یا قدرت دیگر هستند صادق است. در دوران معاصر، بسیاری از موجودات افسانه ای به طور برجسته در داستان های تخیلی ظاهر می شوند. اغلب ادعا می شود که این موجودات دارای قدرت یا دانش ماوراء طبیعی هستند یا از برخی شیء با ارزش محافظت می کنند.

موجودات افسانه ای در طول اعصار و در تمام نقاط جهان بخشی از فرهنگ بشری بوده اند. آنها فقط موجودات «گفتگو» نیستند، حیواناتی که می توانند با استفاده از زبان ارتباط برقرار کنند و همچنین مانند افسانه های ازوپ بسیار باهوش هستند. موجودات افسانه ای به خودی خود فراتر از واقعیت عادی هستند، اغلب مرکب از حیوانات موجود یا حیوانات و انسان ها.

خاستگاه موجودات افسانه ای چیست؟

هر فرهنگی در سراسر جهان فولکلور خاص خود و نسخه های خاص خود را از موجودات اسطوره ای خواهد داشت. ما می بینیم که موجودات اسطوره ای برای اولین بار در دوران کلاسیک ظهور کردند. از طریق مجموعه گسترده اسطوره های یونانی، می توانیم موجودات افسانه ای مانند سیکلوپ، مدوسا، مینوتور و قنطورس را ببینیم.

مخلوقات اسطوره ای کلاسیک در خدمت هدف تأکید بر قهرمانی کسانی بودند که با هیولا بودن آنها را شکست دادند. این در مورد معانی مذهبی بعدی نیز صدق می کند، با این که موجود اسطوره ای به نمایندگی از شیطان می آید و بر عظمت کسی که او را شکست داده است (معمولاً نماینده خدا) تأکید می کند.

در قرون وسطی، می‌توانیم ببینیم که موجودات افسانه‌ای با استفاده از آنها در داستان‌های تمثیلی، اهمیت استعاری پیدا می‌کنند. در داستان‌هایی که هدف واقعی شخصیت یا صحنه ارائه پیامی گسترده‌تر درباره رویدادهای دنیای واقعی (تمثیل) است، موجودات افسانه‌ای چیزی نمادین را نشان می‌دهند.

نمونه ای از این اژدها است که به نمایندگی از شیطان در آیات کتاب مقدس آمده است. دیگر موجودات افسانه ای منشأ خود را در فرهنگ عامه محلی پیدا می کنند، به عنوان مثال، هیولای دریاچه یک موجود افسانه ای معروف است که گفته می شود هزاران سال شکار شده است.

برخی از این موجودات ممکن است در گذشته وجود داشته باشند و بسیاری از معتقدان فسیل و شواهد دیگری برای وجود قبلی آنها تولید کرده اند. برخی مانند هیولای دریاچه نس یا Sasquatch، تا به امروز به جستجو ادامه می دهند. در حالی که منشاء این موجودات افسانه متفاوت است و اغلب مورد مناقشه است، آنها نقش مهمی در جامعه بشری ایفا کرده اند. آنها آموزشی بوده اند، به والدین کمک کرده اند تا فرزندان خود را انضباط کنند و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی را تلقین کنند و به تحریک تخیل و تمایلی که در طبیعت انسان ریشه دوانده است برای تجربه کردن بیش از این دنیای فیزیکی خدمت کرده اند. اینکه آیا آنها واقعاً به شکل فیزیکی وجود دارند یا خیر، واقعاً به وجود آنها در ذهن بسیاری از مردم در سراسر جهان و در طول تاریخ ثانویه است.

موجود اسطوره ای چگونه به نظر می رسد؟

گرگ اسطوره ای سرخ ، انفیلد (Enfield , red mythical wolf)

انفیلد یک موجود کایمریک افسانه ای است. دارای سر روباه، سینه تازی، بدن شیر، پشت و دم گرگ و پاهای جلویی مانند چنگال عقاب است. انفیلد موجودی از فرهنگ سلتیک است و بیشتر در انگلستان و ایرلند یافت می شود.

در داستان های سلتیک (Celtic) ، انفیلدز نقش نگهبان رهبرانی بود که در نبرد سقوط کرده بودند. سلت‌ها معتقد بودند که مراسم تدفین مناسبی برای مردگان خود فراهم می‌کردند که باعث ضعف انگیزشی برای آنها می‌شد، زیرا دشمنان آنها تمام تلاش خود را می‌کردند تا اجساد سرداران را بدزدند و به بیان ملایم‌تر، آنها را رسوا کنند. در فرهنگ سلتیک، این بدان معنا بود که فرد متوفی نفرین می شود تا هرگز در زندگی پس از مرگ به آرامش نرسد، مگر اینکه انتقام درستی از او گرفته شود.

خواستن نگهبانی از کشته شدگان خود، سلت ها را وادار کرد تا انفیلد، مدافعی سرسخت برای محافظت از بدن بی جان سردارانشان، در کنار مرده بماند و از جسد در برابر هر کسی که قصد بدی داشت محافظت کند.

موجود سنگی گولم/گروک (golem/grock stone creature)

گولم های سنگی از یک تکه سنگ با دقت تراشیده شده ساخته می شدند. ظریف ترین گولم های سنگی هم به عنوان نگهبان و هم به عنوان آثار هنری در یک ساختمان جادویی استفاده می شدند.

این سازه‌ها عموماً با دوپا و شکل انسان‌نما ساخته می‌شدند، تنها به صورت مجسمه های زیبا ظاهر می شوند تا زمانی که استادشان به حرکت و عمل فرمان می دهد.آنها تقریباً هرگز به هیچ نوع سلاح یا زره مجهز نبودند.

گولم سنگی متوسط حدود 2.7 متر قد و تقریباً 910000 گرم وزن داشت.

گولم‌های سنگی سازه‌های بدون احساسی بودند که نمی‌توان با آن‌ها استدلال کرد. همیشه از هر کسی که آن‌ها را می‌ساخت، اطاعت می‌کردند، و می‌توانستند دستورات ساده‌ای به آنها داده شود. حتی می‌توان به آن‌ها دستور داد که در حالت خفته قرار بگیرند، سپس زنده شوند و در صورت شناسایی اقدامات خصمانه به موجودات دیگر حمله کنند.

مانند هر گولم، این سازه ها در برابر جادو مصونیت داشتند و با سلاح های معمولی آسیب نمی دیدند. فقط سلاح‌هایی با طلسم می‌توانستند به آنها آسیب برسانند.

گولم‌های سنگی معمولاً برای محافظت از مکان‌ها یا اقلام با ارزش استفاده می‌شدند.آنها اغلب به عنوان ماموران الهی خدایان Clangeddin Silverbeard، Geb، Segojan Earthcaller و شوالیه سرخ استفاده می شدند.

گاشادوکورو اسکلت نفرین شده (gashadokuro cursed skeleton)

در فولکلور ژاپنی، گاشادوکورو، (餓者髑髏) ، اسکلت های غول پیکری هستند که پانزده برابر بلندتر از یک فرد معمولی هستند. اگر گاشادوکورو انسانی را ببیند، او را گرفته و سعی می کند سرش را گاز بگیرد.گفته می شود که از گورهای دسته جمعی یا شاید بقایای اسکلتی ترکیبی از روستایی که از گرسنگی از بین رفته است تشکیل شده؛ این اسکلت های قحطی بلند 90 فوتی اکنون شب ها در حومه روستا سرگردان هستند. گاز گرفتن سر و نوشیدن خون کسانی که جرات سفر تنها دارند از تفریحات آنهاست.آنها فقط زمانی ناپدید می شوند و به گرد و غبار تبدیل می شوند که انرژی آنها تمام شود. قبل از ضربه زدن گفته شد: آنها نامرئی هستند، صدای خراش با صدای بلند شنیده می شود، استخوان ها و دندان هایشان با “گاچی-گاچی” در حال نزدیک شدن است.

اسب باتلاق کلپی (kelpie swamp horse)

کلپی یک روح آبزی تغییر شکل در افسانه اسکاتلندی است. نام آن ممکن است از کلمات گالیک اسکاتلندی “cailpeach” یا “colpach” به معنای تلیسه یا کلت گرفته شده باشد. گفته می‌شود که کلپی‌ها در رودخانه‌ها و نهرها، معمولاً به شکل اسب هستند.

اما مراقب باشید… اینها ارواح بدخواه هستند! کلپی ممکن است به صورت اسبی رام در کنار رودخانه ظاهر شود. مخصوصاً برای کودکان جذاب است – اما آنها باید مراقب باشند که برای یک بار هم که شده روی پشت آن، پوست جادویی چسبناکش اجازه نمی دهد که از اسب خارج شوند! هنگامی که در این راه به دام افتاد، کلپی کودک را به داخل رودخانه می کشد و سپس او را می خورد.

این اسب های آبی می توانند به شکل انسان نیز ظاهر شوند. آنها ممکن است به عنوان یک زن جوان زیبا ظاهر شوند، به این امید که مردان جوان را به سمت مرگ فریب دهند. یا ممکن است به شکل یک انسان پشمالو در کمین رودخانه درآیند که آماده است به سوی مسافران ناآگاه بپرد و آنها را در یک چنگال معیوب تا حد مرگ له کند.

کلپی ها همچنین می توانند از قدرت جادویی خود برای احضار سیل استفاده کنند تا مسافر را به سمت قبر پرآب ببرند.

گفته می شود صدای دم کلپی که وارد آب می شود شبیه صدای رعد و برق است. و اگر از کنار رودخانه ای می گذرید و صدای ناله یا زوزه ای غیرزمینی می شنوید، مراقب باشید: این می تواند یک هشدار کلپی از یک طوفان نزدیک باشد.

اما یک خبر خوب وجود دارد: کلپی یک نقطه ضعیف دارد – افسار آن. هر کسی که بتواند افسار کلپی را در دست بگیرد، بر آن و هر کلپی دیگر فرمان خواهد داشت. گفته می شود که یک کلپی اسیر دارای قدرت حداقل 10 اسب و استقامت بسیاری دیگر است و بسیار ارزشمند است. شایعه شده است که قبیله مک گرگور دارای یک افسار کلپی است که از نسل ها گذشته و گفته می شود از اجدادی آمده است که آن را از یک کلپی در نزدیکی دریاچه اسلوچد گرفته است.

بنابراین دفعه بعد که در کنار یک رودخانه یا نهر زیبا قدم می زنید، مراقب باشید. ممکن است یک کلپی بدخواه شما را از روی آب زیر نظر داشته باشد.

سیکلوپ غول یک چشم (cyclops one eyed giant)

سیکلوپ ها (مفرد: Cyclops) موجوداتی غول پیکر و یک چشم با قدرت بسیار زیاد بودند. در اصل، سه مورد از آنها وجود داشت: Arges، Steropes، و Brontes. آنها توسط کرونوس زندانی شدند، اما توسط پسرش زئوس آزاد شدند، و آنها صاعقه معروف او را به نشانه قدردانی جعل کردند. با این حال، در زمان‌های بعدی، شاعران از نوع دیگری از سیکلوپ‌ها صحبت کردند، نژادی از چوپانان یک‌چشم کم‌هوش و خشن که در غارهای جزیره سیسیل ساکن بودند. مشهورترین آنها پولیفموس بود، سیکلوپی که عاشق گالاتیا شد و سرانجام توسط اودیسه نابینا شد.

کلمه “cyclops” را می توان به معنای واقعی کلمه به عنوان “چشم گرد” ترجمه کرد، اما بسیاری از نویسندگان احساس می کنند که این کلمه از کلمه بسیار قدیمی تری گرفته شده است که در اصل به معنای “دزد گوسفند” است.

اژدهای طبیعت گایا (gaia nature dragon)

اژدهای گایا مانند یک مادر برای همه اژدهایان گیاهی شناخته شده است. طبع لطیفی دارد تا زمانی که عصبانی شود، مثل همه مادران.

گایا در اساطیر یونان مادر زمینی است.

برخی می گویند گایا قبل از هر چیز دیگری وجود داشته است. او را اغلب اولین اژدها، خواهر و برادر کایروس، آغازگر، مادر جادو می نامند. منشأ واقعی او هرچه باشد، گایا دارای یک جادوی منحصربه‌فرد پرورشی است که به او اجازه می‌دهد فرآیند جوجه‌آوری را سرعت بخشد.

غول پیکر (behemoth)

بهموت جانوری از کتاب کتاب مقدس ایوب است، و شکلی از هیولای هرج و مرج اولیه است که توسط خدا در آغاز خلقت ایجاد شده است. او با هیولای هرج و مرج دیگر، لویاتان، جفت می شود، و طبق سنت یهودی بعدی، هر دو در آخرالزمان به غذای صالحان تبدیل می شوند. از نظر استعاری، این نام برای هر موجودیت بسیار بزرگ یا قدرتمندی استفاده می شود.

بهموت حیوانی از دنیای طبیعی مدرن است، اغلب اسب آبی (مثلاً در روسی که در آن کلمه “بژموت” بیشتر به اسب آبی اشاره دارد تا حیوان کتاب مقدس)، اگرچه فیل، گاومیش آبی. هر سه علف مصرف می‌کنند و آن را مانند گاو می‌جوند و دم‌های متحرک و صنوبری دارند که به شکلی مشابه درخت سرو لبنانی می‌چرخند.
بهموت اختراع شاعری بود که کتاب ایوب را نوشت.
بهموت از جانوران هرج و مرج افسانه ای جداگانه بود.

لویاتان، عبری لیویاتان، در اساطیر یهودی، یک مار دریایی اولیه است. منبع آن در اسطوره بین النهرین پیش از کتاب مقدس، به ویژه هیولای دریایی در افسانه اوگاریتی بعل است. در عهد عتیق، لویاتان به عنوان یک مار دریایی چند سر ظاهر می شود که توسط خدا کشته شده و به عنوان غذا به عبرانیان در بیابان داده می شود. در اشعیا ، لویاتان یک مار و نماد دشمنان اسرائیل است که توسط خدا کشته خواهند شد. در ایوب ، این یک هیولای دریایی و نمادی از قدرت خلقت خداوند است.
این نهنگ از کلمه اصلی عبری برای یک هیولای دریایی افسانه ای – لیویاتان – و هرمان ملویل، نویسنده رمان موبی دیک نامگذاری شد. بقایای لویاتان ملویل در پرو در موزه تاریخی طبیعی در لیما باقی خواهد ماند.

ویدیوی زیر حاوی صداهایی از این موجودات اسطوره ای می باشد.امیدوارم از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *