پرش به محتوا
خانه » بلاگ » عروسک های وودو و کاربرد آنها

عروسک های وودو و کاربرد آنها

  • از

با تشکر از فیلم های ترسناک، عروسک های وودو آوازه ی خوبی ندارند و خیلی از مردم فکر میکنند از آنها برای شکنجه بقیه استفاده میشود اما عروسک وودو استفاده ی خوب و بد دارد.

شیء های جادویی

عروسک وودو و نکیسی هر دو اشیای بی جانی هستند که قدرت های بزرگی به آنها نسبت داده می شود، اما به روش های مختلف. وقتی به این اشیاء اختیار داده می شود، تفکیک فرضی بین چیز و انسان بیشتر مبهم می شود.

عروسک های وودو

اگرچه منشأ آن کاملاً مشخص نیست، عروسک وودو از مردم فون در بنین امروزی منشا گرفته است. دین وودو در محله های بردگان در هائیتی و لوئیزیانا ایجاد شد، زمانی که اعتقادات مردمان مختلف شروع به آمیختگی کردند. این مطلب بر روی استفاده از عروسک‌های وودو در لوئیزیانا تمرکز خواهم کرد، که در طول زندگی ماری لاواکس، “ملکه وودو” به شدت رشد کرد.

خود کلمه وودو به معنای ارواح است و وودو یک عمل مذهبی یا جادویی-مذهبی است که هدف آن پیوند ارواح و فانی است. این تعامل تنها از طریق یک فرآیند جادویی با استفاده از گریس گریس(ورد خوانی، طلسم به سبک افریقایی) امکان پذیر است. تعریف گریس-گریس دارای تفاوت‌های ظریف است؛می‌تواند عمل جادویی یا شیء مورد استفاده برای جادو یا حتی هر دو باشد. عروسک وودو یک گریس گریس است، اما بسته به نحوه برخورد کاربر با آن، می تواند به عنوان یک شیء مذهبی یا خرافاتی استفاده شود.

عروسک وودو معمولا یک عروسک کوچک و نرم است که نشان دهنده یک شخص است، اگرچه میزان جزئیات فیزیکی ممکن است متفاوت باشد. این عروسک که به تنهایی روی میز دراز کشیده است، هیچ تفاوتی با هیچ نوع عروسک دیگری ندارد. با این حال، سنجاق های تیز همراه با عروسک، آن را به یک عروسک وودو تبدیل می کند. شخصی که عروسک را به دست می گیرد کنترل کاملی بر عروسک دارد و می تواند سنجاق ها را به تمام بدن نرم آن فشار دهد و تارهای مو یا نام سوژه را به عروسک بچسباند.عروسک وودو برای نشان دادن روح یک شخص خاص استفاده می شود. شما می توانید عروسک وودو را طوری خطاب کنید که گویی با آن شخص صحبت می کنید، درخواست تغییر در رفتار آن شخص دارید و بر او تأثیر می گذارید تا مطابق خواسته ها و خواسته های شما عمل کند.

مجسمه های مینکیسی

مینکیسی (جمع کلمه ی نیکسی(nkisi)، که در لغت به معنای “چیزهایی که کارها را انجام می دهند”) مجسمه های چوبی قرن نوزدهمی به شکل انسان هستند که بیش از یک قرن پیش در کنگو (در جمهوری کنگو و آنگولای کنونی) خلق شده اند. ظروفی که روح مرده را تسخیر می کند و آن را برای استفاده توسط زندگان از طریق یک رابطه پیچیده بین انسان و روح، در دسترس قرار می دهد. آنها توسط خدا در سراسر جهان توزیع شده اند و به قدرت های ویژه ای نسبت داده شده اند. برای مردم باکونگو، ارواح بدخواه همه جا هستند و هیچ بیماری یا مرگ تصادفی نیست. بنابراین برای مقابله و خنثی کردن این قدرت ها باید از مینکیسی ها استفاده کرد.

افراد زنده می توانند از مینکیسی برای آسیب رساندن به شخص استفاده کنند، از سردرد گرفته تا سقوط از صخره. با این حال، افراد زنده نمی توانند به سادگی روح نکیسی را کنترل کنند؛ این فرآیند دو مرحله دارد. اولاً، فردی که به دنبال کمک است ( برای مثار دستگیری یک دزد یا داشتن یک بارداری سالم) باید از رئیس محلی nganga دیدن کند و از او کمک بخواهد. برای جبران، او با نکیسی تماس می گیرد و از او می خواهد که مقصر را پیدا کند یا مشکل را حل کند. نقش حیاتی رئیس nganga پر کردن کیسه دارویی و اتصال آن به نکیسی یا حتی گنجاندن آن در بدن نکیسی است. بسته به هدف نکیسی، کیسه را می توان با مواد مختلفی پر کرد. این دارو به نکیسی قدرت می دهد و آن را رسما به عنوان یک روح معرفی می کند.

مینکیسی ها اراده خاص خود را دارند و بسیار شبیه به مردم در نظر گرفته می شوند. مینکیسی قوانینی را تحمیل می کند و اگر شما آنها را زیر پا بگذارید، می تواند شما را مجازات کند. در مینکیسی دسته بندی های مختلف، هم فیزیکی و هم استعاری وجود دارد. مهم ترین مینکیسی ها عوامل حیاتی عدالت برای کل جوامع از نظر ثروت، عدالت و شفا هستند. در طول استعمار بلژیکی کنگو، مینکیسی به شدت سرکوب شد، اولاً به این دلیل که آنها را بت پرست می دانستند و دوم به این دلیل که آنها را جادوگری بسیار قدرتمند می دانستند. آنها سوزانده یا مصادره شدند و اعضای ارتش آنها را اعضای یک نیروی سیاسی مخالف می دانستند.

این دو شیء ممکن است از نظر کارکرد مشابه به نظر برسند، اما هدف، مادی بودن و استفاده در بافت اجتماعی آنها را به شدت متمایز می کند. نکیسی برای حفظ و تنظیم نظم اجتماعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که عروسک وودو به طور گسترده برای نیازهای شخصی استفاده می شود. این برای درک تفاوت های ظریف عروسک بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *