پرش به محتوا
خانه » بلاگ » هنر سایکدلیک در آثار نقاشی دل کاترین بارتون

هنر سایکدلیک در آثار نقاشی دل کاترین بارتون

  • از

در اصطلاح رایج ، “هنر روانگردان” بیش از هر چیز به جنبش هنری ضد فرهنگ اواخر دهه 1960 اشاره دارد ، که شامل تصاویر بسیار تحریف شده یا سورئال ، رنگ های روشن و طیف های کامل برای برانگیختن ، انتقال یا تقویت تجارب روانگردان است. اساسِ سایکدلیا تغییرِ خودآگاه و حالات ذهنی است. کاترین بارتون هنرمندی استرالیایی است که با آثار هنری فانتزی و عجیب خود به شهرت رسیده است.

دل کاترین بارتون

دل کاترین بارتون (متولد 11 دسامبر 1972) یک هنرمند استرالیایی است که نقاشی را از جوانی آغاز کرد و در دانشگاه هنر UNSW در دانشگاه نیو ساوت ولز تحصیل کرد. او به سرعت با کارهای فانتزی روانگردان خود که در نمایشگاه های انفرادی و گروهی در سراسر استرالیا و خارج از کشور نشان داد، مشهور شد. وی برنده جوایز هنری متعددی از جمله جایزه های آرچیبالد در سال 2008 و 2013 شده است.

نقاشی های بارتون مانند یک فانتزی است و شامل چهره های زنانه ای است که با گل و گیاهان ادغام شده اند. از لحاظ تاریخی اغلب از گل برای نشان دادن زنانگی و دستگاه تناسلی زن استفاده می شده است.

در کارهای بعدی تصاویری از چهره های مردان هم دیده می شود.

بسیاری از آثار او کلاژ دیجیتالی هستند اما اغلب کارهای وی دستی و با گواش و شامل زرق و برق ، پولک و مارکر انواع تزیینات فانتزی هستند.

بارتون کار خود را با ساختن نقاشی ، شاید از یک احساس ، ژست یا تصویر از رویا آغاز می کند. وی سپس نقاشی ها را به صورت نقاشی های کاملاً با جزییات توسعه می دهد و همزمان روی بیشتر از یک نقاشی کار می کند. تکمیل هر کار وی چندین ماه طول می کشد.

سایکدلیا(هنر روانگردان)

هنر روانگردان سایکدلیا (Psychedelia‎) (که به عنوان روانگردان نیز شناخته می شود) هنر ، گرافیک یا نمایش بصری مرتبط یا الهام گرفته از تجربیات روانگردان و توهمات شناخته شده در پی مصرف داروهای روانگردان مانند LSD و روانگردان است. کلمه “psychedelic” به معنی “روانگردان” (که توسط روانشناس انگلیسی هامفری آسموند ابداع شده) به معنای “تجلی ذهن” است. با این تعریف ، تمام تلاش های هنری برای به تصویر کشیدن دنیای درونی روان ممکن است “روانگردان” تلقی شود. در اصطلاح رایج ، “هنر روانگردان” بیش از هر چیز به جنبش هنری ضد فرهنگ اواخر دهه 1960 اشاره دارد ، که شامل تصاویر بسیار تحریف شده یا سورئال ، رنگ های روشن و طیف های کامل و انیمیشن (از جمله کارتون) برای برانگیختن ، انتقال یا تقویت تجارب روانگردان است. هنرهای تجسمی روانگردان همتای موسیقی راک روانگردان بود. پوسترهای کنسرت ، جلد آلبوم ها ، نمایش های نور ، نقاشی های دیواری ، کتاب های طنز ، روزنامه های زیرزمینی و غیره منعکس کننده الگوهای رنگی توهمات LSD و همچنین احساسات انقلابی، سیاسی ، اجتماعی و معنوی نیز با الهام از این سبک، بیان می شدند.

سایکدلیا یا هوش‌ربودگی یا عالم هوش‌ربودگان ، نام نهاده‌شده بر خرده‌فرهنگ مبتنی بر روانگردان و شیوهٔ زندگی متأثر از آن است که در هنر، موسیقی و مصرف مواد روانگردان، نمود می‌یابد. اساسِ سایکدلیا تغییرِ خودآگاه و حالات ذهنی است به شکلی که تجربه‌های حسیِ تازه همانند درک رنگ‌های تند و فراواقعی، طیف‌های صوتی، اعوجاج‌های بصری و به طور کلی هر آنچه تجربه روانگردان (Psychedelic experience) خوانده می‌شود را ممکن می‌کند. حس‌آمیزی و توهم از مکانیزم‌های تغییر ادراک در این تجربه به‌شمار می‌روند.

به هنر برگرفته از فرهنگ سایکدلیا، هنر سایکدلیک و به موسیقی مرتبط با آن موسیقی سایکدلیک گفته می‌شود.

آثار سایکدلیک کاترین بارتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *