پرش به محتوا
خانه » بلاگ » چه سبکی از گاث هستی؟ | پارت اول

چه سبکی از گاث هستی؟ | پارت اول

میخوای گاث باشی ولی نمیدونی چطور لباس بپوشی؟ با معرفی سبک های محبوب و معروف گاث همراه ما باشید!

گاث

گاث یک ساب کالچر است که در اوایل دهه 1980 در بریتانیا ظهور کرد. گاث یک جنبش فرهنگی است که با استتیک(aesthetic) دارک، رمانتیک و ترسناک مشخص می شود و طیف وسیعی از علایق و فعالیت ها مانند موسیقی، مد، ادبیات و هنر را در بر می گیرد. گاث اغلب با شیفتگی به مرگ، زوال، و ماوراء طبیعی همراه است و تأکید زیادی بر فردگرایی و خود بیانگری وجود دارد. لازم به توضیح است که برای گاث بودن، فقط تمام مشکی پوشیدن کافی نیست بلکه باید به موزیک گاث هم نیز گوش کنید که در مطالب بعدی بند ها و ارتیست های گاث معرفی میشوند.

در طی دهه ها گاث انواع و اقسام سبک ها را به خودش گرفت که در این مطلب برخی از سبک های مطرح گاث را معرفی میکنیم

سبک “Traditional Goth” یا “trad Goth”

این سبک به گاث های اورجینال دهه 80 و نحوه ی پیشگامی گاثیک اشاره دارد. تردیشنال گاث(سنتی، قدیمی) شکل اصلی و اورجینال گاث است و با استِتیک(aesthetic) دارک توصیف میشود. تردیشنال گاث متاثر از ادبیات گاثیک قرن نوزدهم، مانند آثار ادگار الن پو و خواهران برونته است و اغلب عناصر ترسناک، عاشقانه و فانتزی را در خود جای داده است. تردیشنال گاث همچنین با سبک موسیقی معروف به راک گاثیک همراه است که با صداهای دارک، جوی و ملودیک مشخص می شود.این فشن معمولاً شامل آرایش سیاه و سفید بسیار چشمگیر است که به سمت بالا به سمت شقیقه امتداد می یابد، موهای بلند – گاهی اوقات با مولت و لباس های تیره چند لایه که معمولاً پوشاننده هستند.

سبک “Cyber Goth”

سایبرگاث زیرمجموعه ای از گات است که با تلفیقی از فرهنگ گاثیک و سایبرپانک توصیف میشود. سایبرگاث تحت تأثیر ژانر علمی تخیلی سایبرپانک است که تأثیر فناوری بر جامعه و فرد را بررسی می کند.در حالی که سایبرپانک عمدتاً برای کاسپلی و تخیلات علمی به کار می‌رود، سایبرگاث معمولا برای صحنه‌های موسیقی صنعتی rave به کار می‌رود.سایبرگاث ها برای استتیک خود در نقاشی‌ها، داستان‌های کوتاه یا فیلم‌های اکسپرسیونیست‌های آلمانی (نه منحصرا) دهه سوم قرن بیستم و ژانر علمی تخیلی سایبرپانک الهام گرفته‌اند که به بهترین شکل در آثار ویلیام گیبسون، نیل استفنسون، دیما ثبت شده است. سایبرگاث همچنین با استتیک تکنولوژیک مرتبط است و اغلب عناصری از فرهنگ rave ؛ مانند رنگ‌های نئون و موسیقی الکترونیک را در خود جای می‌دهد.

سبک سایبرگاث با استفاده خاصی از رنگ‌ها، متریال ها و نزدیک شدن به سبک خاصی از آرایش مشخص می‌شود. رنگ‌های اصلی سیاه یا سفید هستند که تنها با یک رنگ دیگر ترکیب می‌شوند (روشن، نئون و سیاه‌ لایت). این موارد در لباس، کفش، مو، آرایش و اکسسوری یک سایبرپانک به خوبی قابل مشاهده است. لباس‌های باز، پارچه‌های چند لایه، رنگ‌های نئون، بوت های پلتفورم بلند، جوراب‌های فیشنت و عینک‌های محافظ. همه اینها با آرایش سنگین، موهای مجلل و اکسسوری بداهه آمیخته شده است.

سبک “Deathrock Goth”

دث‌راک گاث سبکی از ترکیب گاث، گاثیک راک و پانک است. دث‌راک گاث تحت تأثیر پانک و پانک‌وحشت در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 قرار دارد و اغلب عناصر ترسناک، مرگ و وحشت را در خود جای داده است.

دث‌راکر ها معمولاً پانک های خود ساخته ای هستند که عمدتاً سیاه لباس می پوشند و آرایشی شبیه به گاث های تردیشنال دارند. این سبک با سرهای تراشیده، لباس های پاره شده، ژاکت های چرم، اسپایک، فیشنت و بسیاری از لباس های DIY با استتیک شبح وار مشخص می شود.

سبک “Gothic Lolita”

سبک گاثیک لولیتا به دست مانا، اهنگ ساز و گیتاریست ژاپنی بند malice mizer در ژاپن محبوب شد.

این سبک لباس لولیتا را با رنگ های تیره و تم های ترسناک ترکیب می کند. اما رنگ ها در سبک گاثیک لولیتا فقط به مشکی ختم‌ نمیشود. سبک گاثیک لولیتا با بسیاری از لباس‌های عروسکی مانند آستین‌های پف‌کرده و مجلل کار می‌کند. پیش بند، دستکش و جوراب ساق بلند اضافه می شود تا ظاهری ظریف اما کیوت داشته باشد.

سبک “Mall Goth”

مال(مرکز خرید) گاث که در اصل اصطلاحی است که به عنوان توهین تلقی میشد، اصطلاحی است که برای توصیف سبک فشن «گاث وانابی ها» در دهه‌های 80، 90 و 2000 استفاده می‌شد که چیزی از گاث نمیدانستند و فقط از استایل گاث تقلید میکردند بدون اینکه از تاریخچه گاث چیزی بدانند.

این نوع از گاث ها در اوایل دهه 2000 به عنوان پوزرهایی دیده می شدند که فقط به نو متال گوش می دادند و فقط فشن گاث را کپی می کردند. آن‌ها در مراکز خرید می‌گردند، به‌ویژه در مقابل فروشگاه‌هایی مانند Hot Topic و نزدیک‌ ترین سبک‌ها به سبک emo هستند.

این مد یادآور سبک های اوایل دهه 2000 است، اما با پیچ و تاب تیره‌تر پانکی‌تری شبیه به مدل اوریل لاوین. در این سبک فشن معمولا از شلوار هایی که تا پایین‌ کمر می آیند، دامن‌ های کوچک، سوییشرت های اورسایز، بوت های پلتفورم، چهارخانه رنگی، آرم وارمر و شلوار های دست دوم و با شخصیت‌هایی مانند هلو کیتی یا دیگر شخصیت‌های سانریو ست می‌شوند، استفاده میشود.

سبک “Victorian Goth”

ویکتورین گاث سبکی است که ترند های کلاسیک فشن ویکتوریایی را با گاث ادغام می‌کند. نباید این سبک را با رمانتیک گاث اشتباه گرفت، که از دوران رمانتیک الهام می گیرد که در پایان قرن هجدهم آغاز شد و در اواسط دهه 1800 قبل از اینکه دوره ویکتوریا به درستی فرود آمد، به پایان رسید.

تصاویر ویکتورین گاث شامل لباس‌های تیره رنگ دوره ویکتوریا با پس‌زمینه کسل‌کننده/خاکستری است. در ویکتورین گاث، فشن و لباس تمرکز اصلی است. لباس‌ها و کت و شلوار‌های ویکتوریایی تیره، همراه با اکسسوری/آرایش گاثیک، جزء اصلی این سبک هستند. این سبک از گاث ها معمولا دقیق تر هستند نسبت به زمان پیدایش این سبک و بسیاری از آنها با موهای رنگ نشده دیده می شوند تا این دقت حفظ شود.

در پارت های بعدی همراه ما باشید!

1 دیدگاه دربارهٔ «چه سبکی از گاث هستی؟ | پارت اول»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *